حدیث روز

امام رضا (سلام الله علیه) : ما زارَني أحَدٌ مِن أولِيائي عارِفاً بِحَقّي إلّا شُفِّعتُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ. هيچ يك از دوستانم مرا با شناختِ حقّم زيارت نمى كند مگر اين كه در روز قيامت شفاعتم از او پذيرفته مى شود. وسائل الشيعة - ج 10 - ص 434. میزان الحکمة : ج5- ص125- ح8175
امروز : دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397

انگیزه ها و گفتار امام حسین (ع)

هبری جامعه

در گفتار امام انگیزهای نهضت به طور شفاف عنوان شده است که رهبری جامعه یکی از اهداف می‏باشد. امام (علیه‏السلام) در پاسخ مردم کوفه این گونه می‏نگارد: من منظور شما را که نگاشتید ما رهبری نداریم به نیکی متوجه شدم، در این فرصت مسلم پسر عمویم که فردی زیرک و امین می‏باشد برای بررسی اوضاع به سوی شما گسیل می‏نمایم... وآن کسی شایستگی رهبری را دارد که بر اساس کتاب خدا رفتار نماید و عدالت را مستقر سازد و حق محور باشد و هوای نفس خویش را مهار کرده باشد.(203)
در این گفتار ضمن بیان اهداف که استقرار دین الهی و استقرار عدالت اجتماعی است، راه رسیدن به این اهداف را نیز توجه می‏دهد که استقرار رهبری شایسته راه رسیدن به این اهداف می‏باشد.
و نیز در نامه خویش به سران بصره سخن از رهبری خویش و جانشینی خود نسبت به رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) دارد: ما که اهل بیت رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) و وارث وی هستیم و بر جانشینی ما وصیت نموده است، و از همه سزاوارتر به جانشینی وی هستیم، وکنا اهله واولیاءه واوصیاءه وورثته واحق الناس بمقامه فی الناس.در پایان نامه هم می‏نگارد اگر از رهبری ما پیروی نمایید به سعادت رشد و تعالی دست خواهید یافت، وان سمعتموا قولی واطیعوا امری اهدیکم سبیل الرشاد.(204)که راه استقرار دین و زندگی تؤم با سعادت و رشد و بالندگی استقرار رهبری شایسته می‏باشد.
هنگام بر خورد با سپاه حر بعد از نماز عصر: نحن اهل بیت محمد و اولی بولایه هذا الامر علیکم من هولاء المدعین ما لیس لم و السائرین فیکم بالجور و العدوان.(205)ما اهل بیت شایسته‏ترین برای منصب رهبری می‏باشیم به اینان که مدعی هستند و با ستم و تجاوز در بین مردم رفتار می‏کنند در این گفتار امام سخن از رهبری جامعه می‏باشد.


استقرار دین هدف اصلی

البته سخن از به عهده گرفتن رهبری جامعه برای استقرار دین در جامعه و انجام اصلاحات عمیق فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی که انگیزه محوری و اصلی امام است می‏باشد. این هدف اصلی در گفتار امام این گونه شفاف است.
در نامه خویش به مردم بصره می‏نگارد: سنت خدا و رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) در جامعه از بین رفته و بدعت‏ها پدیدار شده‏اند. یعنی دین در خطر تحریف قرار گرفته است، فان السنه قد امیتت والبدعه قد احییت.(206)که در این گفتار بسیار اهداف آشکار به خوبی شفاف است که اهدام حضرت در حقیقت برای نجات دین از تحریف می‏باشد.
در هنگامی که اصحاب خود و سپاه حر را مخاطب قرار داده بود هدف خویش را این گونه تبیین می‏نماید: اینان حدود خدا را تعطیل نموده و اموال عمومی را برای هواداران خود اختصاص داده و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال نموده‏اند! من از همه برای دگرگون نمودن این اوضاع سزاورتر هستم: احلو حرام الله و حرموا حلاله و انا احق من غیر.(207)
و نیز در منزلگاه (ذو حسم) از انگیزه خود این گونه سخن می‏گوید، الا ترون ان الحق لا یعمل به وان الباطل لا یتناهی عنه. لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقاً فانی لااری الموت الا سعاده و الحیاه مع الظالمین الا برماً.(208)آیا مشاهده نمی‏کنید که به حق رفتار نمی‏شود و از باطل دوری نمی‏گردد، که اگر از این وضعیت کسی آن گونه برنجد که به لقاء خدا نایل شود جا دارد، من مرگ در راه خدا جز خوش عاقبتی نمی‏بینم و زندگی با ستمگران جز اندوه جانکاه نمی‏دانم.
سخن از این است که به حق عمل نمی‏شود دین خدا رواج ندارد. سخن از این است که به استقرار دین آسیب رسانده‏اند و از گناهان و منکرات دوری نمی‏شود. من برای این که دین مستقر شود و مردم بر اساس احکام و دستورات الهی رفتار کنند قیام کرده‏ام.
و نیز حضرت در آغازین قدم خویش که از مدینه به سوی مکه حرکت می‏نمود در گفتگوی خویش با برادرش محمد حنیفه از هدف خویش این گونه سخن می‏گوید: انی لم اخرج اشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً و انما خرجت لطلب النجاع والصلاح فی امه جدی محمد، ارید ان آمر بالمعروف و النهی عن المنکر.(209)من برای اصلاحات اجتماعی و فرهنگی و آبادگی و اصلاحات اقتصادی قیام نموده‏ام، من برای این که امر به معروف و نهی از منکر انجام دهم قیام نموده‏ام. امر به معروف و نهی از منکر یعنی همان استقرار دین الهی در ابعاد گوناگون در جامعه.
هدف امام از پدید آوردن نهضت به این زلالی و شفافی در خطبه‏ها سخنان امام تبیین و تحلیل شده است. برای دست‏رسی به انگیزه‏های امام بهترین راه دقت در سخنان خود امام است. افزون بر این که بررسی زمینه‏های نهضت نیز در تبیین اهداف و انگیزه‏ها یاری می‏رساند.
رهبری جامعه حق الهی عترت آل رسول می‏باشد، که شایسته‏ترین افراد بر این منصب هستند و بسیار امر طبیعی است که حسین بن علی (علیه‏السلام) برای احقاق این حق اقدام نماید. تا با توان‏مندی سیاسی بتواند اهداف مقدس که استقرار دین در جامعه و هنجار بخشیدن به ناهنجاری‏های اجتماعی می‏باشد نایل شود.

ورود به سایت



زندگی نامه امام زمان (عج)

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است...

ادامه مطلب...

ایام محرم تسلیت باد

شهادت سالار شهیدان سیدالشهدا (ع) را به تمام شیعیان او تسلیت عرض می نماییم.

 

بیت الاحزان پاکدشت

تماس با ما

آدرس : پاکدشت پشت شهرداری خیابان تربیت بدنی کوچه تختی

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مدیریت سایت : کربلایی ابوالفضل اسکندری

شماره تماس : 09352308770