حدیث روز

امام باقر (سلام الله علیه) : الدُّعاءُ يَرُدُّ القَضاءِ وقَد اُبرِمَ إبراماً. دعا، قضا را گر چه حتمى و قطعى شده باشد بر مى گرداند. میزان الحکمة : ج4 ص 19 ح 576
امروز : دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397

انگیزه ها و گفتار امام حسین (ع)

هبری جامعه

در گفتار امام انگیزهای نهضت به طور شفاف عنوان شده است که رهبری جامعه یکی از اهداف می‏باشد. امام (علیه‏السلام) در پاسخ مردم کوفه این گونه می‏نگارد: من منظور شما را که نگاشتید ما رهبری نداریم به نیکی متوجه شدم، در این فرصت مسلم پسر عمویم که فردی زیرک و امین می‏باشد برای بررسی اوضاع به سوی شما گسیل می‏نمایم... وآن کسی شایستگی رهبری را دارد که بر اساس کتاب خدا رفتار نماید و عدالت را مستقر سازد و حق محور باشد و هوای نفس خویش را مهار کرده باشد.(203)
در این گفتار ضمن بیان اهداف که استقرار دین الهی و استقرار عدالت اجتماعی است، راه رسیدن به این اهداف را نیز توجه می‏دهد که استقرار رهبری شایسته راه رسیدن به این اهداف می‏باشد.
و نیز در نامه خویش به سران بصره سخن از رهبری خویش و جانشینی خود نسبت به رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) دارد: ما که اهل بیت رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) و وارث وی هستیم و بر جانشینی ما وصیت نموده است، و از همه سزاوارتر به جانشینی وی هستیم، وکنا اهله واولیاءه واوصیاءه وورثته واحق الناس بمقامه فی الناس.در پایان نامه هم می‏نگارد اگر از رهبری ما پیروی نمایید به سعادت رشد و تعالی دست خواهید یافت، وان سمعتموا قولی واطیعوا امری اهدیکم سبیل الرشاد.(204)که راه استقرار دین و زندگی تؤم با سعادت و رشد و بالندگی استقرار رهبری شایسته می‏باشد.
هنگام بر خورد با سپاه حر بعد از نماز عصر: نحن اهل بیت محمد و اولی بولایه هذا الامر علیکم من هولاء المدعین ما لیس لم و السائرین فیکم بالجور و العدوان.(205)ما اهل بیت شایسته‏ترین برای منصب رهبری می‏باشیم به اینان که مدعی هستند و با ستم و تجاوز در بین مردم رفتار می‏کنند در این گفتار امام سخن از رهبری جامعه می‏باشد.

ادامه مطلب: انگیزه ها و گفتار امام حسین (ع)

جلسات دهه اول محرم

امام حسین (علیه‏السلام) پیش از امامت


در موضع‏گیری‏های اجتماعی امامان در زمان‏های گوناگون تفاوت آشکار مشاهده می‏شود. به لحاظ این که امامان از جهت روحیه و سجایای اخلاقی در این جهت یکسان می‏باشند، این تفاوت موضع‏گیری‏ها بازگشت به تفاوت جریان‏های اجتماعی دارد.
این پندار باطل است که خاستگاه این تفاوت‏ها بازگشت به روحیات امامان داشته باشد. مثلاً امام حسن (علیه‏السلام) فردی صلح طلب بوده است که با بنی‏امیه مصالحه نموده است! اما امام حسین (علیه‏السلام) فردی ستیزه جو بوده است که در برابر آنان قد برافراشته است! این باور صحیح از اوصاف و موضع‏گیری‏های امامان نمی‏تواند باشد. زیرا جنگ و صلح با بنی‏امیه بازگشت به تفاوت ظرفیت‏ها و شرایط هر زمان دارد. در حقیقت در رابطه با حزب عثمانیه جنگ و صلح دو تاکتیک و دو استراتژی به حساب می‏آیند هیچ کدام نمی‏تواند هدف قرار گیرد.

ادامه مطلب: جلسات دهه اول محرم

سیری در زندگی امام حسین (علیه‏السلام)

درخت سبز

اندکی بعد از جنگ بدر در سال دوم هجری مدینه الرسول (صلی‏الله علیه و آله) سر سبز به درختی شد که شاخسارهای آن تا قیامت سر سبز و شاداب و پر ثمر خواهند بود. پیوند ازداوج علی و فاطمه (علیهما السلام) درخت تنومندی می‏باشند که جهان هماره از میوه آن بهره‏وری می‏نماید. اولین میوه این پیوند در سال سوم هجری به نام مجتبی حسن (علیه‏السلام) بر دامن فاطمه لبخند زد. و اینک در سال چهارم هجری نوبت شکوفایی میوه دوم این درخت استوار است که حسین به دامن آرد که ریشه در ملکوت هستی دارد.
ریشه‏های این درخت در جان جانان مانند علی و فاطمه رویانیده است.
آنان که پاک‏ترین‏ها در حسب و نسب بودند. آنان که پاکی آنان پاکی فراگیر است که خدای سبحان تأیید نموده است. پیشینه ولادت حسین همانند حسن پاک‏ترین نسب و شفاف‏ترین شجره دنیای بشر است. نسلی شفاف و پاک‏تر از نسل خاندان عترت که سلاله‏النبین می‏باشد کجا می‏توان سراغ گرفت؟ که حسین نیز از این سلسله پاک و افتخارآمیز است.

ادامه مطلب: سیری در زندگی امام حسین (علیه‏السلام)

برخی فضایل امام حسین (علیه‏السلام)

پاک‏ترین‏ها

به لحاظ اهتمام مقصد انسان و نیز خطرهای که در سر راه رسیدن به مقصد کمین نموده‏اند. راهبران آگاه و مطمئن از هر خطر پذیری بایسته است، تا کاروان انسان‏ها را به جایگاه اصلی است که استقرار در جوار الهی است برساند، الی ربک یومئذ المستقر.(44)قرارگاه همگان در آن روز جوار پروردگار توست. بدون ایمن‏سازی راه و راهنما رسیدن به این مقصد هیچ‏گاه ممکن نخواهد بود. به همین جهت خدای سبحان هم راه را شفاف و تبیین و معرفی نموده است و هم راهبران را که از هر گونه گزند در امان باشند برگزیده و معرفی نموده است. رهبری جامعه از آن مقدار اهتمام بهره‏ور است که خدای سبحان در مورد آن دخالت نموده و شایسته‏ترین افراد را به این امر پایه‏ای برگزیده است. آغازین روز زندگی انسان را در این سرا با زندگی رهبری الهی و مصون از هر خطر شروع نموده است.
با این توضیح علت این که پیامبران باید معصوم از هر گناه و مصون از هر خطا باشند شفاف می‏گردد. زیرا راه بسیار مهم و بدون این دو ویژگی پیمودن آن فراهم نخواهد شد. اگر راهبر خود در معرض لغزش باشد هیچ‏گاه نخواهد توانست کاروان با این عظمت را به مقصد رساند. به همین جهت سخن از حراست و اسکورت انبیا توسط حراست‏های ویژه است، تا رساندن پیام وحی به انسان‏ها از هر خطر مصون. مانند فانه یسلک من بین یدیه و من خلفه رصداً لیعلم آن قد ابلغوا رسالات ربهم.(45)پیامبر را از هر جهت حراست می‏نماید تا وحی و رسالت الهی سالم به گوش مردم برسد. راهبران دینی باید معصوم از هر گناه و مصون از هر خطا باشند در غیر این صورت اطمینان مردم به آنان فراهم نخواهد شد.
پس از بی‏نیازی جامعه از رسول آسمانی با تداوم رسالت رسولان آسمانی نیاز به رهبران الهی با همان ویژگی‏های عصمت بایسته می‏ باشد.
خدای سبحان برای تأمین این هدف بعد از رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) افرادی را به جانشینی حضرت برگزیده است که افزون بر شایستگی‏های دیگر از ویژگی عصمت بهره‏مند می‏ باشند.

ادامه مطلب: برخی فضایل امام حسین (علیه‏السلام)

ورود به سایت



زندگی نامه امام زمان (عج)

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است...

ادامه مطلب...

ایام محرم تسلیت باد

شهادت سالار شهیدان سیدالشهدا (ع) را به تمام شیعیان او تسلیت عرض می نماییم.

 

بیت الاحزان پاکدشت

تماس با ما

آدرس : پاکدشت پشت شهرداری خیابان تربیت بدنی کوچه تختی

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مدیریت سایت : کربلایی ابوالفضل اسکندری

شماره تماس : 09352308770