حدیث روز

امام صادق علیه السلام : مَن ساءَ خُلُقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ؛ هر كه بد اخلاق باشد، خود را شكنجه دهد. گزیده تحف العقول، ح196
امروز : دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397

مزار و بارگاه ملکوتی امام حسین (علیه ‏السلام)

مزار حسین (علیه‏السلام)

خاک سرزمینی که حسین در آنجا به شهادت رسید و به خاک سپرده شد به برکت حسین، خاک پاک و متبرک می‏باشد،طابت الارض التی فیها دفنتم.
از آنجا که سید و سالار شهیدان از پاک‏ترین‏ها و از تبار پاک‏ترین‏ها است که خدای سبحان پاکی آنان را تأیید می‏نمایدو یطهر کم تطهیراً.(464)به برکت پاکی و طهارتی که عترت از آن بهره‏مند است، هر چیزی که به آنها تعلق دارد و نسبتی با آنان پیدا می‏کند، از این پاکی بهره می‏برد. خاکی که در آنجا حسین دفن است به برکت حسین پاک و مطهر می‏شود از سایر خاک‏ها ممتاز می‏گردد. به همین جهت مزار امامان و حتی امام زادگان پاک و مطهر است که پاکان را به سوی خود فرا می‏خواند.
که طین (خاک) حسین پاک و مطهر می‏گردد زیرا که طینت حسین (علیه‏السلام) پاک و مطهر است.

شفا در تربت حسین (علیه‏السلام)

از برکت حسین خاک مزار حسین (علیه‏السلام) و خاک اطراف مزار حسین متبرک می‏شود و شفای دردهای بی‏درمان قرار می‏گیرد. و این امتیازی است که خدای سبحان به پاس مجاهدت‏ها و ایثارگری‏های حسین (علیه‏السلام) نهاده است. در روایت می‏فرماید خدای سبحان چهار پاداش ویژه در برابر شهادت حسین (علیه‏السلام) قرار داد. یکی نسل امامان از نسل حسین (علیه‏السلام) تداوم یافته‏اند. دیگری شفا در تربت حسین (علیه‏السلام) و سومی استجابت دعا در کنار مزار حسین (علیه‏السلام). و چهارمی این که زائر حسین مقدار زمانی که برای رفت و برگشتن به زیارت صرف می‏کند از عمرش به حساب نمی‏آید، ان الله تعالی عوض الحسین (علیه‏السلام) من قتله ان جعل الامامه فی ذریته و الشفاء فی تربته و اجابه الدعا عند قبره و لا تعد ایام زائریه جائیاً و راجعاً من عمره.(465)
از امام صادق (علیه‏السلام) نیز روایت است که خدای سبحان تربت حسین را شفای هر درد و امان از هر خطر قرار داده است، ان الله جعل تربه الحسین شفاء من کل داء و اماناً من کل خوف.(466)به خاطر همین متبرک بودن است که در آغازین روز زندگی هر فرد سفارش شد کام کودکان را با تربت حسین بگشایید که ایمنی از هر خطر است. امام صادق (علیه‏السلام)حنکوا اولادکم بتربه الحسین فانها امان.(467)

تسبیح از تربت حسین (علیه‏السلام)

امام موسی بن جعفر (علیه‏السلام) و... سبحه من طین قبر ابی عبدالله (علیه‏السلام) فیها ثلاث و ثلاثون حبه متی قلبها ذاکراً الله کتب له بکل حبه اربعین حسنه.(468)
امام هفتم در این حدیث می‏فرماید هر کس از خاک قبر حسین (تربت) تسبیح بسازد 33 دانه داشته باشد هر ذکری که با آن می‏گوید چهل حسنه به پای وی نوشته می‏شود.

مهر نماز از تربت حسین (علیه‏السلام)

عن الصادق (علیه‏السلام) ان السجود علیها یخرق الحجب السبع.(469)
نماز با مهر تربت حسین حجاب‏های هفتگانه را می‏شکافد، یعنی نماز با تربت حسین به عرش اعلا صعود می‏کند و نمازگزار را صعود می‏دهد. که تربت حسین (علیه‏السلام) این گونه نماز و نمازگزار را ملکوتی می‏نماید.
تربت حسین امان از عذاب است باعث بخشودگی گناهان است که امام صادق (علیه‏السلام) در مورد گناهکاری که زمین جنازه آن را نمی‏پذیرفت فرمود قدری تربت حسین همراه وی نمایند آنگاه زمین جنازه را پذیرفت.
اجعلوا فی قبرها شیئاً من تربه الحسین.(470)به برکت خون حسین زمین به احترام تربت حسین (علیه‏السلام) جنازه گناهکار را می‏پذیرد.

حدود تربت حسین (علیه‏السلام)

منظور از تربت امام حسین (علیه‏السلام) خاک محل شهادت حضرت و نیز محل حضرت می‏باشد. قتلگاه حسین تربت اصلی امام می‏باشد. لیکن حد تربتی که این فضایل برای آن عنوان شده است اختصاص به آن مقدار از خاک ندارد، بلکه محدوده تربت در روایات متفاوت عنوان شده است. در روایات حدود تربت 25 ذراع (ذراع نیم متر) 70 ذراع و نیز یک فرسخ از هر طرف و نیز پنج فرسخ از هر طرف عنوان شده است.(471) روشن است که هر مقدار به مزار حضرت و محل شهادت حضرت نزدیک‏تر باشد افضل خواهد بود.

گریه بر حسین (علیه‏السلام)

امام حسین علیه‏السلام: انا قتیل العبرات لا یذکرنی مؤمن الا استعبر.(472)
حسین بن علی (علیه‏السلام) امام ملک و امام هستی است تنها امام انسان‏ها نیست. وقتی امام ملک و ملکوت باشد و در نظام هستی تأثیرگذار باشد، شهادت وی نیز به لحاظ اوج مظلومیت آن و به لحاظ تأثیرگذاری امام (علیه‏السلام) در نظام هستی در ابعاد گسترده تأثیرگذار خواهد بود.
غم حسین همان گونه انسان‏های مؤمن را عزادار و گریان می‏نماید، فرشتگان را نیز عزادار می‏نماید و اجنه را که مؤمن هستند نیز گریان می‏نماید حتی نظام هستی آسمان و زمین هم در مرگ حسین گریان می‏شوند.
در منابع معتبر و آثار دینی این سند فراوان به چشم می‏خورد که فرشتگان و اجنه و نیز زمین و آسمان برای حسین گریه نمودند، فلما قتل الحسین لبثوا شهرین او ثلاثه کانما تلطخ الحوائط بالدماء ساعه تطلع الشمس حتی ترتفع و کسفت الشمس ذلک الیوم و احمرت آفاق السماء سته اشهر بعد قتله.(473)در هنگام شهادت حسین آفتاب گرفت و آفاق آسمان تا شش ماه خونین بود.
رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) پیش‏گویی نموده بودند در نزد ام‏سلمه خاکی در درون شیشه نهاده، فرمودند هرگاه این خاک خونین شد، بدان حسین من به شهادت رسیده است! ام‏سلمه عاشورا سال 61 در مدینه مشاهده کرد خاک خونین شده است.(474) سیوطی از علماء اهل سنت می‏نویسد مظلومیت حسین آن مقدار دلخراش است که قلب تحمل بیان را ندارد و می‏نویسد وقتی حسین کشته شد در بیت‏المقدس هر سنگی را از زمین می‏کندند، زیر آن خون تازه بود.(475)
امام صادق (علیه‏السلام) می‏فرماید هنگامی که حسین شهید شد آسمانها و زمین و هر آنچه در آن دو است گریه کردند، لما قضی بکت علیه السموات السبع و الارضون السبع و ما فیهن و با بینهن(476). در روایت صحیح دیگر از امام رضا (علیه‏السلام) رسیده، لقد بکت السموات السبع و الارضون لقتله.(477)
آسمان و زمین در غم مظلومیت حسین گریان شد. خورشید در آسمان شش ماه خونین طلوع و غروب می‏نمود: و احمرت آفاق السماء سته اشهر بعد قتله.(478)
از امام صادق (علیه‏السلام) نقل شده است، چهار هزار فرشته در کنار قبر حسین تا روز قیامت گریان و پریشانند.(479) در روایت دیگر هفتاد هزار فرشته نقل شده است.
ان حول قبره سبعین الف ملک شعثاً غبراً یبکون علیه الی یوم القیمه.(480)که این آمارها بیان حد نیست بیان کثرت است یعنی انبوه فرشتگان یعنی همه فرشتگان!
گریه و نوحی سرایی اجنه نیز بر حسین (علیه‏السلام) در کتاب‏های روایایی مطرح است، زیرا آنان نیز همانند انسان مؤمن و کافر دارند مؤمنان از اجنه که رهبری و امامت حضرت را نیز پذیرفته‏اند بر حضرت گریه می‏کنند.(481)

فضیلت گریه

از امام صادق (علیه‏السلام) هر کس بر مصیبت ما گریه کند ولو به مقدار بال مگس خدای سبحان گناهان وی را می‏آمرزد.(482)
امام باقر (علیه‏السلام) هرکس که چشمانش در مصیبت حسین اشک‏آلود شده و اشک وی جاری شود خدای سبحان در غرفه‏های بهشتی وی را مآوی خواهد داد. و از هول و هراس‏های قیامت در امان خواهد بود.(483)
امام رضا (علیه‏السلام) به ریان بن شبیب فرمود اگر گریه کنی به حسین که همانند گوسفند سر بریده شده گریه کن هرکس باندازه‏ای که اشکش به گونه‏اش جاری شود بر حسین گریه کند گناهانش بخشوده می‏شود.(484)

فلسفه گریه

حکمت ترتیب مجالس عزاداری و روضه خوانی برای حسین زنده نمودن راه و روش اهل بیت عصمت و طهارت است.
ان تلک المجالس فاحبها فاحیوا امرنا.(485)امام صادق (علیه‏السلام) می‏فرماید من این مجالس را دوست دارم، مرام ما زنده کنید.
امام باقر (علیه‏السلام) برای تأمین همین هدف به فرزند برومندش امام صادق (علیه‏السلام) وصیت نمود که از دارایی امام بخشی را وقف مراسم روضه خوانی و تشکیل مراسم عزاداری حضرت نماید. آن هم در موسم حج در سرزمین منا که از لحاظ زمان یکی از بهترین موقعیت‏هاست. و از جهت مکان نیز افزون بر این که سرزمین از مواقف مشرفه است در ایام منا جمعیت انبوه حجاج در منا گرد آمده‏اند و بر بهترین شیوه می‏توان از فرصت بهره‏وری نمود، عن ابی عبدالله قالی لی ابی یا جعفر اقف لی من مالی کذا و کذا النوادب تندبنی بمنی ایام منی.(486)
ترتیب مجالس عزا برای زنده نگه داشتن یاد و نام و راه حسین است.
برای دمیدن روح ایثارگری و شهادت طلبی بر کالبد پیروان آن حضرت است. برای شفاف نمودن و تحلیل صحیح از نهضت حسینی است. و برای الهام و پیام گرفتن از راه حسین و شهیدان است. گریه بی‏هدف و بی‏معنا نیست. گریه این است که روایت می‏فرماید گریه کننده آرزوی راه و مقام آنها را می‏نماید، که امام رضا به ربان بن شبیت آموخت که اگر می‏خواهی در ثواب شهادت حسین و یارانش سهیم باشی، هرگاه یاد آنان افتاده بگو یا لیتی کنت معهم فاموز فوزاً عظیماً(487)با آنها بودن در راه آنها بودن پیام گرفتن از زندگی آنان و حسین را الگو برگزیدن در زندگی این پاداش‏ها را دارد. گریه بر حسین یعنی پیوند با فرهنگ شهید، یعنی پیمان با خون حسین، یعنی تداوم راه حسین (علیه‏السلام).
امام سجاد که بعد از حادثه کربلا همواره عزاداران حسین بوده همواره عزادار همواره مظلومیت حسین را به یاد می‏آورد.
انگیزه عزاداری احیا سیره و روش اهل بیت بیان احکام معارف و آشنا شدن با راه و رسم زندگی عترت و پیام گرفتن از حماسه‏های حسینی است.

زیارت حسین (علیه‏السلام)

ایثار و شهادتی که حسین (علیه‏السلام) برگزید نسبت بر سایر شهیدان برتری دارد. زیرا که موقعیت‏های گزینش این راه با سایرین تفاوت دارد که نمی‏توان شرایط دیگران را با شرایط سخت حماسه حسینی سنجید. به همین خاطر خدای سبحان بیشتر و بهتر از سایر شهیدان از حسین تجلیل می‏کند و یاد و نام حسین را در جای جای زندگی انسان‏ها زند و پایدار می‏نماید. به همین جهت خدای سبحان راضی نمی‏شود نام و راه و یاد حسین فراموش شود. و به بهانه نام وی را که زنده کردن ارزشهاست زنده می‏نماید.
مزار حسین کعبه عاشقان حسین قرار می‏گیرد که برای زیارت حسین (علیه‏السلام) دست از پا نمی‏شناسند. زیارت مزار حسین را به عنوان یک تکلیف شرعی و چه بسا واجب در برخی موارد مطرح می‏سازد، که نام یاد حسین فراموش نشود. امام باقر (علیه‏السلام)، مروا شیعتنا بزیاره قبر الحسین (علیه‏السلام) فان اتیانه مفترض علی کل مؤمن.(488)شیعیان ما را دستور دهید تا به زیارت حسین روند، که زیارت حسین رفتن بر همگان لازم است. کسی که حسین را زیارت نکند از حقوق رسول‏الله را بر زمین نهاده زیرا حق حسین لازم بر هر مسلمانی لازم است، لان الحسین فریضه من الله تعالی واجبه علی کل مسلم.(489)

ثواب زیارت حسین (علیه‏السلام)

در آثار دینی بیان‏های گوناگون در مورد ثواب زیارت سالار شهیدان عنوان شده است. شاید تفاوت این ثواب‏ها به تفاوت درک و شناخت افراد و کیفت زیارتی است که شخص انتخاب می‏نماید و میزان الهام‏گیری زائر از حماسه حسینی می‏باشد.
در برخی روایات می‏فرماید هر کس حسین را زیارت کند گناهان گذشته و آینده‏اش بخشیده می‏شود، من زار قبر الحسین (علیه‏السلام) عارفاً بحقه غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر.(490)و در روایت دیگر زیارت حسین (علیه‏السلام) معادل ثواب عمره عنوان شده است، سأل بعض اصحابنا ابا الحسن الرضا (علیه‏السلام) عمن اتی قبر الحسین (علیه‏السلام) قال تعدل عمره.(491)
در برخی دیگر زیارت حضرت معادل یک حج به شمار آمده است.
عن الرضا من زار قبر الحسین کتب الله حجه مبروره.در روایات دیگر رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) دارد(492) در برخی ثواب سه حج عنوان شده: من اتی قبر الحسین (صلی الله علیه و آله ) عارفاً بحقه کان کمن حج ثلاث حجج رسول‏الله (صلی الله علیه و آله ) (493).در برخی روایات ثواب زیارت بیست حج و عمره عنوان است. امام صادق (علیه‏السلام). من اتی قبر الحسین (علیه‏السلام) عارفاً بحقه فی غیر یوم عید کتب الله له عشرین حجه و عشرین عمره مبرورات.
اگر زیارت روز عید باشد صد حج و صد عمره ثواب دارد. و اگر روز عرفه باشد هزار حج و هزار عمره کتب الله الف حج و الف عمره.(494)
در برخی دیگر سخن از دو هزار حج و دو هزار عمره است. اگر زیارت در روز عاشورا باشد، امام باقر (علیه‏السلام): من زار الحسین فی یوم عاشوراً من المحرم حتی یظل عنده باکیاً سعی الله عزوجل یوم بلقاه بثواب الفی حجه و الفی عمره.(495)
در برخی دیگر از روایات ثواب زیارت حسین معدل ثواب هزار شهید بدری عنوان شده است آن کسی که هر ماه حضرت را زیارت کند، امام صادق علیه‏السلام: ما لمن زار الحسین (علیه‏السلام) فی کل شهر من الثواب قال له من الثواب ثواب مأه الف شهید و مثل شهداء بدر.(496)
این تفاوت‏ها همان گونه که اشاره شد به لحاظ شرایط زمان و نیز افراد است که با چه شرایطی و در چه حدی از معرفت و شناخت باشد.

چگونه حسین (علیه‏السلام) را زیارت کنیم؟

زیارت امام حسین (علیه‏السلام) از برای کسی می‏توان از نزدیک در کنار مشهد حضرت قرار گیرد افضل است و تأکید فراوان شده و حتی واجب کفایی عنوان شده است. اما اگر کسی توان رفتن به کربلا راه ندارد آن هم روا نیست زیارت حسین (علیه‏السلام) را ترک کند. زیرا زیارت لازم نیست لزوماً در کنار قبر مشهد حضرت باشد. از راه دور نیز زیارت ممکن است که در روایت می‏فرماید اگر نمی‏توانی به کربلا بروی از راه دور به طرف مزار حسین رو کن و به حضرت سلام کن، همین زیارت است. لازم هم نیست زیارت نامه‏های مفصل قرائت کنی. گرچه مستحب و افضل است به زیارت نامه‏های رسیده از ائمه (علیه‏السلام) امام را زیارت نمایی، لیکن همین که به طرف مزار و مشهد حضرت رو کنی و بگویی السلام علیک یا ابا عبدالله السلام علیک و رحمه الله و برکاتهزیارت به حساب می‏آید. که این نکته را امام صادق (علیه‏السلام) به یکی از اصحاب خویش به نام سدیر آموختند. ثم تنحو نحو القبر فقول السلام علیک یا ابا عبدالله السلام علیک و رحمه الله و برکاته تکتب لک زوره و الزوره حجه و عمره.(497)روی خود را به سمت قبر نما و بگو: السلام علیک یا ابا عبدالله اسلام علیک و رحمه الله و برکاته،ثواب حج و عمره را خواهی داشت. آری حماسه حسینی این گونه فرهنگ شهادت را در جامعه بارور نموده است.

ورود به سایت



زندگی نامه امام زمان (عج)

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است...

ادامه مطلب...

ایام محرم تسلیت باد

شهادت سالار شهیدان سیدالشهدا (ع) را به تمام شیعیان او تسلیت عرض می نماییم.

 

بیت الاحزان پاکدشت

تماس با ما

آدرس : پاکدشت پشت شهرداری خیابان تربیت بدنی کوچه تختی

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مدیریت سایت : کربلایی ابوالفضل اسکندری

شماره تماس : 09352308770